top of page

det digitala landskapet

VAD KAN KOMMA ATT FORMA DITT TILLVÄGAGÅNGSSÄTT FÖR DIGITAL MARKNADSFÖRING OCH HJÄLPA DIG ATT FATTA VÄLGRUNDADE BESLUT NÄR DET GÄLLER ATT ANVÄNDA TEKNIK FÖR FÖRETAG ELLER PERSONLIGA ÄNDAMÅL.

1

The Rise of AI in Digital Marketing

Artificiell intelligens (AI) används nu av många företag inom alla sektorer, inklusive detaljhandel, bank sjukvård och flertalet till. Men AI används också som ett effektivt verktyg för marknadsföring.  

AI automatiserar inte bara grundläggande uppgifter som rapportering om webbplatstrafik utan kan också rekommendera nyckelord för att optimera företagets organiska sökrankning eller till och med förutse vad kunderna sannolikt kommer att köpa i framtiden baserat på sina tidigare köp och surfhistorik. Detta innebär att det kommer vara viktigt att använda AI i kombination med SEO och andra marknadsföringsstrategier om du vill ranka högre på sökmotorer som Google.  

AI revolutionerar sättet marknadsförare närmar sig digital marknadsföring och företag bör också överväga att använda denna teknik.

Digitala assistenter som Google Assistant och Amazons Alexa blir mer och mer populära för varje dag. Och enligt branschprognoser kommer marknadsvärdet för röstbaserad shopping att nå 40 miljarder år 2022, och konsumentutgifterna via röstassistenter beräknas nå 18%. 

Många företag har idag börjat använda chatbots för att automatisera kundtjänstbehov för bättre effektivitet när de hanterar kunders förfrågningar på sociala medier, e-postmarknadsföring och andra online plattformar. Fördelen med Chatbots är att de kan besvara kundfrågor med liten eller ingen mänsklig inblandning alls från ett företags sida, vilken skapar en annan typ av tidseffektivitet mot vad annars läggs.  

Chatbot-dialoger drivs vanligtvis av artificiell intelligens (AI) som ger chatboten en verkligen personlighet – detta ger chatboten både en verkligare personlighet och gör det roligt för kunderna att interagera med. Det är alltså ett utmärkt sätt för att ge kunderna en personlig och trevlig upplevelse så att de oftare vill interagera med ert företag. För att öka kundinteraktioner på webben bör alla företag, oavsett storlekar använda sig av integrerade chatbots i sin digitala marknadsföringsstrategi.

2

Chatbots och röstassistenter

3

övergången mot en mobile-first marketing

Till följd av att fler människor använder smartphones och surfplattor istället för stationära datorer måste företag skapa mobilvänlig innehåll som rankas högre i sökmotorer.  


Mobila marknadsföringsstrategier kan vara lika enkla som att optimera webbplatsens design så att den automatiskt anpassar sig till mindre skärmar eller skapar en separat app med ditt företags information som kan laddas ner på mobiltelefoner och surfplattor. Det kommer även bli viktigt att använda en responsiv design för din webbplats eller app som gör att kunder med alla typer av enheter enkelt kan komma åt det du erbjuder.  AMP (accelererande mobilsidor) är även det ett annat alternativ som gör att innehållet laddas snabbare på smartphones och surfplattor. 

Mobile-First marknadsföring kommer att vara den viktigaste trenden för företag att följa i den närmsta framtiden, så det är viktigt att börja redan nu!

Att få kontakt med kunder idag innebär att man använder flera interaktionskanaler. Dagarna med att bara förlita sig på webbplatser och kalla samtal är över! 

Multichannel / flerkanalsmarknadsföring kan innebära att du skapar en blogg, webbplats eller grupper på sociala medier där du skapar närvaro genom att delta! Det räcker inte för företag att idag bara fokusera på en kanal - företag behöver ett integrerat tillvägagångssätt som ger dem tid att skapa innehåll för varje plattform samtidigt som de behåller sin varumärkesröst. 

Företag måste skapa sig en stark kundbas genom att använda så många kanaler som möjligt för marknadsföring och kommunikation – som ökar kundernas digitala upplevelse och gynnar företagets resultat! 

4

multichannel marketing för utökad digital upplevelse

5

digitala uppgifter och marketing automation

Allt eftersom tekniken fortsätter att utvecklas blir automatiserade marknadsföringsverktyg mer och mer populära. Marketing automation gör det möjligt för marknadsförare att automatisera repetitiva uppgifter i realtid med hjälp av en mängd olika marknadsföringskanaler. 

Några uppgifter som kan automatiseras är att spara tid på att forska och sammanställa data, hantera inlägg på sociala medier genom schemaläggning eller skicka upp förskrivna e-postmallar till kunder som inte har öppnat dina mejl under de senaste dagarna. Automatisering kommer att bli viktigare för företag eftersom att det gör att marknadsförare kan lägga mer tid på högre nivå och strategisiska uppgifter.  

Så vad tar vi med oss?  
Det är otroligt viktigt att vara medveten om vilka trender som kommer framöver så att du kan förbereda dig för dem nu och ligga före i loppen. Framtiden för marknadsföring är AI-baserad, så ju tidigare ett företag börjar investera i AI desto mer sannolikt är det att de kommer att lyckas! 

bottom of page