Hur era sociala medier speglar ert varumärke

Ert företags Sociala Medier är en stor del i hur era kunder uppfattar ditt företag. Genom att ha stenkoll på er målgrupp och grafiska profil kan man lätt skapa ett snyggt sammanhängande flöde, som består av inlägg som dina följare har nytta utav. 

 

Sociala medier har blivit allt större och viktigare för företag idag att ha, därför är det viktigt att ni vet hur ni ska använda dem för att nå ut till så många som möjligt på bästa sätt. 

BILDER

Håller era bilder samma standard?

Behöver man verkligen professionella bilder som man ska att lägga upp på företagets sociala medier? Både ja och nej. Det beror helt på vad du vill visa dina följare och kunder. 

 

Det som är viktigt är att era bilder är av god kvalité. Då företagets engagemang speglas i bilderna ni lägger upp. Men det är också viktigt att dina bilder är enhetliga både i redigering och i bildspråk. Om alla era bilder är tagna professionellt och redigerade minimalt, och ni helt plötsligt lägger upp en bild tagen med mobilen som är väldigt redigerad, kommer era följare inte känna igen ert företag och det kommer sticka ut i flödet. Därför är det viktigt att alla bilder håller samma standard - oavsett om de är tagna med mobil- eller systemkameran. 

Vilka färger och typsnitt använder sig ditt företag av? Är det samma som i flödet på Instagram? 

 

Att ha en enhetlig grafisk profil för företaget som används kontinuerligt över alla plattformar är något som är viktigt för att skapa en professionell känsla. När eventuella kunder går in på er Instagram och ser ett stökigt flöde som inte alls stämmer in på hur ert varumärke egentligen är, kan de bli avskräckta och istället gå till en av era konkurrenter. Därför är det viktigt att tänka på att de inlägg du lägger upp ska passa ihop och bilda ett flöde som är trevligt att titta på samtidigt som det visar upp ert varumärke på ett bra sätt. 

GRAFISK PROFIL

Följer ert företag sin grafiska profil?

INNEHÅLL

Lägger ni upp värdefulla inlägg för era följare?

Vad är det för innehåll ni lägger upp? Är det något som era följare har nytta utav? 

 

Genom att lägga upp kvalitativt material så blir ni mer intressanta, och kan öka er mängd följare, samtidigt som ni stärker ert varumärke och skapar förtroende. Om ni säljer produkter, varva produktbilder med informerande inlägg. För att era följare ska få ut så mycket som möjligt av ert konto så bör du lägga upp varierande inlägg. En bra regel är 80/20 regeln. 80% av alla inlägg bör vara informerande, underhållande och till för att hjälpa dina kunder, medan resterande 20% är reklam för företaget. 

Språket kan vara en av de viktigaste delarna när ni vill få ut ert varumärke på sociala medier. Hur pratar ni till era kunder? Adresserar ni dem med du/ni/er? Är ni skämtsamma eller allvarliga? 

 

För att kunna använda rätt tonalitet är det viktigt att veta sin målgrupp. Beroende på vem er målgrupp är så påverkar det språket ni bör använda på era sociala medier. Om er målgrupp är tjejer i tonåren är det viktigt med rätt emojis och att hänga med olika uttryck. Ni kanske även kan vara mer skämtsamma i era inlägg. Medan om er målgrupp är medelålders män kanske ni inte bör använda emojis alls och använda ett mer allvarligt språk. Detta eftersom olika generationer har växt upp med olika idéer om vad professionellt språk är. Det kan även skilja sig åt inom vissa yrken. Det är därför det är viktigt att anpassa språket efter mottagare, samt att ni har koll på er målgrupp.

SPRÅK

HUR pratar ni med era kunder?