top of page

KONVERTERINGSOPTIMERING

LÅT OSS PRATA LITE KONVERTERINGSOPTIMERING!

KÄNNER du DIG sugen på att veta mer eller vill du bolla tankar och idéer över hur du ska lyckas ännu bättre med DIN CRO OCH ÖKA DIN ROI GENOM HEMSIDAN?

Kontakta oss direkt idag så hjälper vi dig att rocka er värld.

VAD ÄR KONVERTERINGSOPTIMERING?

Konverteringsoptimering, CRO (Conversion Rate Optimization), går ut på att få besökare att utföra en handling, alltså det du vill att de ska göra på din sajt, en konvertering. Oavsett vilken typ av affär du driver så handlar det alltid i slutändan om att du vill att besökaren ska utföra en handling, en action, ett uppfyllt mål. 

Exempelvis kan det handla om att: Genomföra ett köp, begära en offert, ringa, mejla, signa upp sig på nyhetsbrev, signa upp sig på er tjänst eller anmäla sig till händelser som ni anordnar.  

varför ska jag satsa på konverteringsoptimering?

  • Ökad ROI på all annan marknadsföring mot din sajt 
     

  • Nöjdare besökare som hittar rätt och konverterar med så lite friktion som möjligt 
     

  • Kostnadseffektivt förbättra konverteringarna 
     

Genom att arbeta med din konvertering blir fler av dina befintliga besökare riktiga, betalande kunder. Det innebär att du får en CRO som är mer kostnadseffektiv än vad det är att ständigt attrahera nya besökare till sajten. Du får helt enkelt ut mer av den marknadsföring du redan har idag.
Att förbättra konverteringsgraden är ett av de viktigaste aktiviteterna företag har på sina webbsidor, eftersom att det handlar om att få ut mer värde av de besökare du redan har.  

CRO är alltså lösningen för att öka din ROI (return on investment) från alla dina marknadsföringsaktiviteter som du redan spenderar massa pengar på. Oavsett om du driver trafik genom sökmotoroptimering, betald marknadsföring eller flera kanaler så kommer du få större avkastning på dina investeringar när konverteringsgraden ökar.  

hur fungerar det?

Konverteringsoptimering handlar om att man formulerar sina affärsmål samtidigt som man förstår vad sina användare och kunder har för mål. Det handlar om att ni ska ha en sida som gör rätt, ser rätt ut och innehåller rätt saker – vilka underlättar att nå affärsmålen.  

Beräkna konverteringsgraden: Antal uppfyllda mål / Antal besökare = Konverteringsgrad 
Exempel: 10 sålda varor / 100 besökare = 10% Konverteringsgrad 

8 snabba tips och sätt att konverteringsoptimera din hemsida mot fler avslut

  • Optimera målsidors innehåll 

  • Optimera webbformulär 

  • Förbättra användarvänligheten och UX 

  • Öka känslan av tillit på din webbplats och tjänst 

  • Gör en snygg och effektiv webbdesign 

  • Optimera dina CTA’s (call to action) 

  • Optimera kundfärder 

  • Lyssna på feedbacken dina kunder delar med sig av 

KÄNNER du DIG sugen på att veta mer eller vill du bolla tankar och idéer över hur du ska lyckas ännu bättre med DIN konverteringsoptimering? 

KONTAKTA OSS REDAN IDAG SÅ HJÄLPER VI ER VARJE STEG FRÅN START TILL AVSLUT!

bottom of page