top of page

DIGITAL MARKETING IS ABOUT TO CHANGE DRAMATICALLY

Tiden flyger förbi och vi är bara månader kvar tills ett nytt år. Snart påbörjas planeringen för marknadsstrategier och färdigställningen för 2022, så vilka trender kan komma att forma vårt nästkommande år? 

Pandemin har haft en enorm inverkan på att forma våra vanor och digitalt har blivit den nya normen för att genomföra många saker. Den inverkan pandemin har haft på vårt samhälle, våra rutiner och hur vi beter oss fysiskt och digitalt har gjort att nya rutiner och förväntningar skapats. 
Så vad kan vi tänka oss att 2022 kommer kräva och behöva från oss som arbetar digitalt? 

  • Digital marknadsföring kommer att bli ännu mer kritisk. 
     

  • Content marketing kommer att bli viktigare. 
     

  • Den direkta marknadsföringen mot slutkonsument kommer att leda.
     

  • Varumärken måste lära sig mer om sina konsumenter utan att förlita sig på data från andra eller tredje part. 
     

  • Företag bör också börja titta på kundbibehållande mer proaktivt. För närvarande tittar de flesta fortfarande på nyförvärv: Men med att konkurrensen i det digitala rummet blir allt hårdare har kundbibehållande aldrig varit viktigare. 

Men vilka strategier tipsar vi verkligen dig om att vara redo för i 2022? 

Tips 1

investera i online event

Webbseminarier, produktlanseringar, castings och konserter – det finns flera olika typer av online evenemang som är ett bra sätt att sprida ordet om ert varumärke till era befintliga kunder och potentiella nya. Att delta i online evenemang ger företag möjligheter, exempelvis kan man direkt samla in data om publiken som deltar i evenemanget. Senare kan uppgifterna användas för att bygga konsumentprofiler och sälja direkt till dem. Det eliminerar behovet av att förlita sig på information från tredje part och hjälper till att bygga en starkare relation med publiken. Online evenemang kanske inte ger stora intäkter på en gång, men kommer utan tvekan att hjälpa ditt företag att växa på lång sikt.  

I verkligheten och själva verket äger Facebook, Twitter, Instagram eller andra sociala medier din publik, inte du. Så även om det har fungerat bra för dig bör du vara fundersam och börja äga din publik - själv. Varför? 

  • För att säkerställa till 100% att dina meddelanden som du skickar ut faktiskt når dem de ska nå. 
     

  • Det finns många mått och beroenden i dagens algoritmer som påverkar leveransen av ditt meddelande.  

Idag följer människor inte bara ett märke, utan oftast ett flertal andra vilket gör att man kan tappa sina kunder i allt marknadsföringsbrus och inte kommer fram. Leveransen av meddelandet är helt enkelt påverkad. Dagens konsumenters uppmärksamhet är extrem kort, ofta är det mindre än 2 sekunder. Denna har blivit så kort på grund av det konstanta flödet av annonsering, varumärken och ny information kunderna möter dagligen. Det är därför svårt att se till att ditt innehåll faktiskt når din publik fullt ut. År 2022 ska handla om att äga sin egna publik. Lättare sagt än gjort, men på sikt kommer ni kunna uppnå helt fantastiska resultat. Äg publiken, lär känna den och producera ett innehåll som är personligt och relevant för era specifika grupper.  

tips 2

äg din publik

Tips 3

satsa tid och pengar på att bygga en stark varumärkesimage

Vi lever i en värld där bilden är allt. Om du vill skapa en stark varumärkesimage måste du välja rätt ord och rätt sätt att kommunicera. Fokusera på att skapa word-of-mouth genom att tillhandahålla högkvalitativ service till dina kunder genom snabb kommunikation. Även om digital reklam kommer att förbli en stor sak i din marknadsföringsstrategi, är det även viktigt att poängtera att det ofta blir dyrare.

Google Ads priser ökar för varje år, och dessutom ökar konkurrensen om att annonsera online konstant - så naturligtvis kommer priset du betalar också växa. 
Du bör titta på att organiskt öka din varumärkesmedvetenhet. Vad sägs om att arbeta med en strategi som ger långsiktigt värde för din publik? Kanske är det en videohandledning, en podcast varje vecka eller webbinnehåll som utbildar och ger värde, istället för att ropa “köp av mig nu!” 

Idag uppskattar man att de flesta människor utsätt för mellan 4 – 10 000 annonser varje dag, detta är väldigt många. Så det är inte konstigt att människor blivit så immuna mot hårt säljande taktik. Faktum är att man slår på sitt defensiva läge när varumärken börjar pressa till att göra köp.  


Kombinera era rena försäljningar av produkter och tjänster med att utbilda dina kunder om varför de behöver dig. Det måste handla om bekvämlighet, och du måste visa dina kunder med att du är den bästa lösningen på deras problem och hjälper de allra bäst.  


Fler och fler märken, främst digitala, börjar inse kraften i sådan marknadsföring där man också utbildar, och vi ser fler följa de som ligger i toppen. Hårdförsäljning kommer att bli mer och mer ineffektivt. Istället är det bättre att omdirigera energin som används för att utveckla strategier där ni också kombinerar med utbildande innehåll.  

tips 4

bli en tankeledare som utbildar samtidigt som du säljer

Tips 5

simplicity is the new king?

Content is king, ett quote som har levt med länge och kommer leva med även lång tid framöver. Men idag finns det massor av innehåll på internet, kan det vara så att enkelhet och tydlighet blir de nya kungarna? 


Dagens konsumenter är och blir mer och mer intresserade av högkvalitativt och unikt innehåll. Men tyvärr är mängden på information online enorm, och det blir bara mer och mer utmanande att leverera unikt innehåll som också håller en hög kvalitet. Konsumenter vill inte se samma tips överallt, de vill se en unik twist - något nytt, utmanande och lärorikt. Det kan handla om att ge unika förhållningssätt mot problemlösning, personlig upplevelser och personliga rekommendationer.  

Eftersom kvaliteten har blivit allt viktigare skulle vi rekommendera er att undvika  lägga upp mediokert innehåll eftersom förväntningarna hos dagens konsumenter växer. Det betyder att dåligt innehåll blir alltmer irriterande, och konsumenten kommer att tolerera det mindre och mindre.Tänk på att du inte behöver posta varje dag. Bättre att tillhandahålla innehåll av högre kvalitet mindre ofta, men se till att det du levererar är relevant, engagerande och fördelaktigt. 

Under 2022 kommer vi att ha fler och fler kanaler för våra kunder att konsumera marknadsföringsinnehåll - videor, artiklar online, podcasts och fotografi. Dessa kommer vara olika sätt för varumärken att kommunicera med sina kunder för att engagera dem i sitt budskap.  


Lägg tid på att förstå vilka kanaler er publik använder och var där. Då kommer ni på olika kanaler att ge er en chans att anpassa ert budskap till respektive publikgrupp och även stöta på sätt som är mest tilltalande för dem. Utnyttja fler utrymmen och digitala kanaler för att tilltala era olika grupper av kunder mer strategiskt. 

tips 6

Omfamna personalisering

Tips 7

Bli en bättre storyteller

År 2022 kommer gå ut på att alla blir bättre storytellers. Även varumärken måste leverera sitt budskap på ett sätt som berättar historier om sina produkter eller tjänster. Konsumenter vill inte höra hur fantastiskt din produkt eller tjänst är. Det de vill veta är historien om den tid du hjälpte att lösa specifika problem med din tjänst eller produkt.  


Många företag använder fortfarande blommiga ord i sina beskrivningar, och det som ofta saknas är en verklig visning av de fördelar som produkten har. 
Har din tjänst ökat produktiviteten med 60%? Visa upp det! 
Hjälpte din produkt att nå ett specifikt mål? Visa upp det! 
Har din produkt ökat konditionen hos dina kunder? Visa upp det! 

Storytelling är det nya sättet att marknadsföra. Det kommer få dina kunder att tänka “Detta är för mig, jag måste bara testa.” 

Under 2022 kommer vi att se fler och fler datadrivna marknadsföringskampanjer som används inom ett bredare branschområde. Till exempel kommer ett tillägg av marketing automation i din digitala marknadsföringsstrategi göra den mer effektiv eftersom att ni kommer kunna automatisera era arbetsflöden och lägga mindre tid på repetitiva uppgifter. 

Ändå kommer marknadsförare att kunna bygga upp konsumentprofiler och vårda dem i säljtratten. “En storlek passar alla” - metoden slutade fungera för länge sedan, och det är hög tid att titta på segmentering av olika strategier, innehåll och storlekar baserat på den publik du har.  

Kunderna blir mycket mer intelligenta och kunniga. Så om du vill stå framför dem när de söker online efter information om din produkt eller tjänst måste du spåra vad de ser online: artiklar, länkar eller sociala medier om ditt varumärke som kan hjälpa dem i deras beslutsprocess. Därför kommer marketing automation vara avgörande för din resa 2022.  

tips 8

Marketing automation blir en viktigare del av er strategi

Tips 9

tänk utanför boxen

Summan av kardemumman: 2022 kommer att bli otroligt spännande, och vill du ha hjälp med att sätta din strategi inför nästa år finns vi här. Tillsammans får vi er digitala värld att rocka.  

Ha i åtanke att något som fungerade igår inte alltid fungerar imorgon. Trender och beteenden förändras konstant. Därför är det av otroligt stor vikt att kontinuerligt utforska och tänka utanför boxen. Konsumentvanor förändras, ta därför också en titt om de tillvägagångssätt som du använt tidigare fortfarande ger önskat resultat. Det är en utmärkt tid för att tänka utanför boxen och leta efter mer okonventionella sätt att marknadsföra.  

bottom of page